Prov?

Kom på att jag faktiskt har en blogg. Borde skriva lite oftare, ska försöka i alla fall.
Satt och sappade på tvn och mitt i listan ligger kunskapskanalen. Där stod Anders Borg och pratar om ekonomi. 13.15 En ansvarsfull ekonomisk politik för Sverige - Anders Borg (M), finansminister.
Han pratar om att kunskap ger pengar och att vi måste vara mästare i kunskap för att kunna ha en bra ekonomi, för det krävs lärare som kan lära ut på ett bra sätt och så vidare en massa helt självklara saker säger han. Men helt plötsligt kommer det jag reagerade på. Han säger att vi lär oss bäst när vi får prov i skolan. Att om man misslyckas på provet pluggar man lite till och så vidare.
Jag håller inte alls med. Till prov har jag bara pluggat för stunden för att memorera svaren till provet sen har det försvunnit på en gång. Jag tycker att det är vansinnigt att sätta eleverna med en bok och säga att det ska vara prov på de och de kapitlet utan att veta vad som är viktigt. Jag själv tycker att jag lärt mig 100 ggr bättre när jag fårr skriva en "uppsats" eller göra ett större arbete om något. Då har jag varit tvungen att sitta ner och leta fakta och verkligen arbeta med det. Men att bara läsa böcker och lyssna på lärare för att sen skriva ett prov har inte gett mig någonting alls.
Jag tror aldrig jag har hört någon säga att den lärt sig mer på prov än att få göra någonting mer praktiskt. Men vad vet jag jag kan ju ha helt fel alla där ute runt om i Sverige kanske tycker att man lär sig bäst genom prov!??

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0