Klart för idag
Nu är vi klara för idag i skolan. Sista delen handlade om kreativitet och om hur mycket man kan göra och hitta på med hjälp av olika saker. Det var alltså ganska intressanta 3 timmar på slutet. Just nu sitter jag på biblioteket och väntar på att klockan ska bli 5 så jag kan åka hem.
Och eftersom jag inte kommer ända hem så behövde jag få tag på killen och kolla när han slutar på jobbet idag så jag kan få skjuts.
Ringt har jag gjort hela dagen, blev nästan lite orolig när han inte svarat på hela dagen.
Men han hade glömt det mesta hemma idag när han åkte fick jag reda på när jag ringde hans pappa och kollade om han va på jobbet, vilket han var.
Men så kom jag på det att hade de hänt något hade säkert hans föräldrar fått reda på det på något sätt och sedan meddelat vidare det till mig.
Maten från Bambu i lördags
- mm vad gott det såg ut!
hej. Har helt missat din kommentar på min blogg, be om ursäkt för det. Angående vad skillnaden mellan ålen och muräna så finns det naturligtvis olika metoder att använda. Det är lite upp till var och en. Men jag skulle råda dig att ge barnen perspektiv på det hela genom att låta dem själv svara på frågan. "Vad är en ål, har ni sett en ål någon gång, "hur rör sig en ål" (kan stärkas med en rörelseövning". Låta barnen få berätta om deras upplevelse av ål. Troligtvis känner samtliga barn till någonting om ål men väldigt lite om muräna.
Som metod använder jag barnens fantasi, upplevelse, funderingar och erfarenheter när någonting nytt skall presenteras, bilder är också bra att använda. utmana barnen genom att arbeta med vad, varför, hur frågor. Någonting som också kan vara bra är att berätta om egna upplevelse som ur ett sagotema fast på ett barnets nivå. "nu skall jag berätta för er vad jag såg när jag var nere vid sjön häromdagen, en lång lustig sak slingrade sig i vattnet, vet ni vad det var?".....tex.